Świadomość wpływu ćwiczeń na organizm – Czy Twój trening jest bezpieczny?

 

Sport to zdrowie

Regularna aktywność fizyczna jest jednym z ważniejszych składników zdrowego stylu życia, ponieważ bezpośrednio wpływa na prawidłowe działanie naszego organizmu. Aktywność fizyczna wpływa korzystnie na stan morfologiczny i funkcjonalny organizmu, a także kształtuje cechy psychiczne. Zmiany, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem systematycznej aktywności ruchowej są ogromne. Wiele z nich objawia się na pierwszy rzut oka i są to: prosta, szczupła sylwetka, lepsze umięśnienie, sprężysty chód, brak objawów zmęczenia przy pracy fizycznej oraz lepsze samopoczucie w dniach, w których inni czują się gorzej. W wyniku treningu uzyskuje się wyraźną poprawę podstawowych cech motorycznych, takich jak: siła, szybkość, wytrzymałość. Wysiłek fizyczny powoduje również wiele korzystnych zmian wewnątrz poszczególnych układów organizmu człowieka, takich jak układu ruchu, układu krwionośnego, oddechowego, nerwowego i hormonalnego.

Zaufaj trenerom

Należy jednak pamiętać, że ćwiczenia wykonywane nieprawidłowo mogą stanowić również zagrożenie dla naszego organizmu. Najczęstszymi błędami, które popełniamy jest złe wykonywanie ćwiczeń pod względem technicznym, złe dobieranie ćwiczeń, nieregularne ćwiczenia, zbyt słaba lub zbyt mocna intensywność w treningu, a także brak konsultacji i instruktażu od specjalisty. Podstawą efektywnego treningu są dobrze dobrane ćwiczenia. A te zależą przede wszystkim od tego, co chcemy osiągnąć. Inaczej ćwiczy kobieta, której celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów, a inaczej mężczyzna, któremu zależy na zbudowaniu umięśnionej sylwetki. W każdym przypadku należy słuchać rad trenera, warto również zainwestować w kilka zajęć z trenerem personalnym. Taka osoba z pewnością pomoże nam dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń indywidualnie dla naszych potrzeb.

Najczęściej popełniane błędy

Zanim udasz się po poradę do fachowca, warto przyjrzeć się grafikowi ćwiczeń. Brak systematyczności zdecydowanie nie pomaga w realizacji zamierzonego celu. Nieregularne ćwiczenia nie sprawią, że zmienimy gabaryty naszych mięśni. Efekty mogą być mizerne lub może nie być ich wcale. Niekorzystnie na walkę o lepszą sylwetkę wpływa zarówno nadmiar ćwiczeń, jak i ich niedobór. Zbyt słaba intensywność treningu nie podda naszych mięśni na działanie wystarczających bodźców i efekt może być niewidoczny, co z kolei doprowadzi nas do frustracji i w ostateczności zakończymy naszą przygodę z siłownią. Natomiast zbyt duża intensywność ćwiczeń może doprowadzić do przećwiczenia mięśni, co będzie skutkowało bardzo długim czasem rekonwalescencji do czasu, aż nasze przemęczone mięśnie dojdą do normalnego stanu. Warto również wiedzieć, że istnieje coś takiego, jak pamięć mięśni. Oznacza to, że nasze ciało po pewnym czasie przyzwyczaja się do konkretnego wysiłku. Dlatego właśnie zaleca się różnorodny zestaw ćwiczeń na treningu. Ćwicząc nieprawidłowo technicznie bardzo łatwo nabawić się kontuzji, która potem może nieustannie się odnawiać lub która nawet zakończy naszą przygodę z siłownią oraz dalszymi treningami. Złym nawykiem jest kierowanie się zdjęciami z Internetu lub pism dla kulturystów, gdzie większość trenujących osób przedstawiona jest w obecności bardzo dużych ciężarów. Idąc tym tropem zapominamy o umiarze i zbyt szybko chcemy zwiększać obciążenie podczas ćwiczeń. Prowadzi to do kontuzji i złego wykonywania poszczególnych ćwiczeń pod względem technicznym a to z kolei obniża wartość naszych treningów.

Pamiętajmy, że kształtując sprawność fizyczną, stwarzamy sobie warunki do pełniejszego i bardziej wszechstronnego rozwoju organizmu. Ten, kto prawidłowo trenuje i uprawia aktywność ruchową, wydajniej pracuje, szybciej regeneruje siły, jest wewnętrznie zdyscyplinowany, posiada umiejętność koncentracji i dobrej organizacji czasu. To właśnie lepsze zdrowie i samopoczucie pozwala nam dłużej cieszyć się sprawnym intelektem oraz pięknem własnego ciała.

Fit & Eat

Ostatnio dodane artykuły