Kontuzje - jak ich unikać

Kontuzje i urazy mogą przydarzyć się każdemu. Najważniejsze, co trzeba o nich wiedzieć, to to, żeby absolutnie ich nie ignorować. Niezależnie od tego, jaka to kontuzja, należy zawsze reagować na nią szybko. Ból to nic innego, jak wskazanie przez organizm, że z naszym ciałem dzieje się coś niedobrego, szczególnie, gdy uprawiamy jakiś sport. Niestety wiele osób ignoruje ból, gdyż może on pojawiać się tylko podczas treningów. Łatwo wtedy o nim zapomnieć. Dane statystyczne wyraźnie wskazują, że do lekarzy udajemy się zdecydowanie za późno, kiedy kontuzje są na tyle poważne, że można nazwać je ostrymi.

Nie w każdym przypadku kontuzje pojawiają się nagle. Zdarzają się sytuacje, kiedy możemy spodziewać się, że ryzyko naszej kontuzji jest dość znaczne. Takimi objawami mogą być przemęczenie, znudzenie aktywnością lub rozdrażnienie. W takich sytuacjach można trochę odpuścić trening albo zmniejszyć jego intensywność. Gdy przydarzy nam się kontuzja, to niezwłocznie udaj się do lekarza. Odpowiednio wcześnie wykryta kontuzja może być całkowicie wyleczona domowymi środkami, bez konieczności długotrwałej rekonwalescencji czy operacji.

Rodzaje kontuzji

Szyja – uraz ten powstaje na skutek uszkodzenia lub przeciążenie dysku, które jest spowodowane nieprawidłowym ustawieniem głowy. Na tę kontuzję narażeni są szczególnie początkujący biegacze, osoby uprawiające sztuki walki oraz rowerzyści.

Ramiona – urazy polegają na uszkodzeniu ścięgien. Jest to typowa kontuzja przeciążeniowa, która objawia się podczas aktywności lub po jej zakończeniu. Niestety może dawać się we znaki nawet przez parę lat. Na uraz ramion najbardziej narażeni są koszykarze, siatkarze, pływacy oraz tenisiści.

Plecy – uraz pleców objawia się ostrym bólem w okolicy odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Mogą to być bóle dyskopatyczne lub bóle mięśniowe. Takiej kontuzji można się nabawić źle podnosząc ciężary na siłowni lub biegając używając niewłaściwej techniki.

Biodra – uraz, którego ból czujemy w pachwinie lub z tyłu miednicy po długim staniu lub siedzeniu. Taki uraz możemy spotkać u ludzi, którzy wykonują ruchy o dużym zakresie, czyli w tańcu, sportach walki i bieganiu.

Uda – uraz ten to nic innego, jak uszkodzenie mięśnia czworogłowego lub mięśni przywodzicieli z przodu lub tyłu uda. Urazu tego możemy doznać w wyniku dużych przeciążeń i słabej elastyczności mięśni. Może on wystąpić praktycznie we wszystkich dziedzinach sportu.

Kolana – są to najczęstsze kontuzje występują z boku kolana, pod rzepką i wokół niej. Spotykane są przy każdej aktywności, podczas której używa się nóg.

Golenie – uraz obejmuje zarówno przeciążenie mięśni, jak i złamanie zmęczeniowe kości piszczelowej. Urazy te spowodowane są najczęściej przez nadmierne przeciążenie lub nieprawidłowej techniki podczas uprawiania sportu i najczęściej występują u biegaczy, tenisistów, siatkarzy i koszykarzy.

Stawy skokowe – urazy polegają na skręcenia stawu, które zwykle jest przyczyną zmęczenia, przetrenowania lub złej techniki wykonywanych ćwiczeń. Ta kontuzja dotyczy przede wszystkim tancerzy, biegaczy, siatkarzy, koszykarzy oraz triatlonistów.

Łydki – uraz dotyczy mięśnia brzuchatego łydki i dotyczy głównie osób, które grają w tenisa, biegają lub uprawiają dyscypliny sportu związane ze skokiem wzwyż i w dal.

Ścięgna Achillesa – zapalenie lub uszkodzenie tego ścięgna objawia się uczuciem sztywności, lub bólu podczas chodzenia i wspinania się na palce. Najczęściej spotykane jest u piłkarzy, biegaczy i tenisistów.

Co zrobić, żeby ograniczyć kontuzje?

Kontuzje i urazy zdarzają się wszystkim – zarówno osobom początkującym, jak i wieloletnim sportowcom. Niezależnie od tego, kogo dopadnie taka kontuzja, jest to nie lada przekleństwo, związane z bólem i przerwą w treningu. Niestety większość kontuzji zdarza się tym, którzy nie robią nic, aby ich uniknąć. Na podstawie przeprowadzonych badań, grono ekspertów wyliczyło, że już 15 minutowa rozgrzewka minimalizuje ryzyko kontuzji nawet o 50%. Taka rozgrzewka powinna przede wszystkim zawierać ćwiczenia wzmacniające i rozciągające nasze mięśnie i stawy. Warto pamiętać, że również odpowiednia dieta pomaga w zapobieganiu kontuzji i urazów oraz przyspiesza regenerację po treningu.

Fit & Eat

Ostatnio dodane artykuły