BMI, czyli kiedy można rozpocząć bieganie

„Nie daj się kontuzjom i trenuj bezpiecznie!”

 

Odcinek 3.

BMI, czyli kiedy można rozpocząć bieganie

Nie biegaj, gdy Twoje BMI wskazuje nadwagę!

Wylicz swoje BMI

 

Bieganie to bardzo popularna obecnie forma treningu. Jednak nie należy jej uprawiać, gdy mamy nadwagę lub otyłość. Nadmiar masy ciała powoduje, że ta miła forma sportu, może stać się bardzo niebezpieczna. I nic w tym dziwnego.

Warto, aby spokojnie spojrzeć na proces odchudzania, a na trendy panujące na rynku spojrzeć z przymrużeniem oka. Jeżeli jesteś otyły, nie biegaj. Zacznij spokojniej i bezpieczniej. Zawsze powtarzamy uczestnikom naszych programów, że: „musisz mieć cierpliwość do swojego ciała, przecież to Ty doprowadziłeś/łaś je do tego stanu, teraz daj mu szansę, aby się naprawiło”.

ZACZNIJ OD SPACERÓW. To ważne, aby na początek spacerować w takim tempie, w jakim możesz - od 20 do 30 minut dziennie. Jeżeli teraz znajdziesz na to czas, to tym bardziej go znajdziesz, jak już będziesz szczupły i śliczny. Aby spacerować, nie potrzebujesz żadnej specjalnej rozgrzewki.

Ale jeżeli chcesz zacząć z dużym POWEREM, to zacznij chodzić w technice Nordic Walking. Myślisz, że to tylko dla „starszych Pań?” – to się bardzo mylisz. Dzięki odpowiedniej technice chodzenia i zaangażowaniu do pracy nie tylko dołu ciała ale i góry, efekt jest dużo lepszy i szybszy.

Nordic Walking TO NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO SPECERÓW i absolutnie nie wygląd, tak jak to widzimy na ulicach, czyli nie jest to podpieranie się kijkami, czy też nawet trzymanie ich w ręku bo tak wypada. To ciężki trening, który wykonywany technicznie w 40 min daje w kość.

NIE TYLKO SPALANIE. Podczas Nordic Walking nie tylko spalamy doskonale tłuszcz, ale również wzmacniamy i przygotowujemy mięśnie całego ciała do bardziej intensywnego treningu, np. biegania. Podczas NW pracują plecy, ramiona, brzuch (również mięśnie głębokie/stabilizacyjne), pośladki i nogi. Równomiernie obciążamy wszystkie grupy mięśniowe.

Dzięki pracy całym ciałem Nordic Walking pozwala na szybsze wejście w tętno, które pozwala naszemu organizmowi sięgać po nadwyżki zapasów tłuszczu, których chcemy się przecież pozbyć, więc wydaje się że jest to idealna forma aktywności na pierwszy miesiąc. Bo już po miesiącu w zależności od efektów, które zostały osiągnięte, możemy zacząć 1 min marszu przeplatać z 1 min spokojnego biegania, 20 min. Taki treningu interwałowy wbuduj 3 razy w swój całotygodniowy program treningowy.

Z czasem rozciągaj bieg i wraz z utratą wagi, uzyskasz siłę i kondycję, jakie jeszcze nigdy nie miałeś/aś. NW obok spacerów i roweru to technika doskonała dla osób z nadwagą i otyłością.

Poniżej kilka wskazówek dla prawidłowej techniki Nordic Walking:

 

Dobierz taką wysokość kijów, aby zachować kąt prosty w łokciach.

 

Idąc do przodu unieś wysoko ramię.

 

Stopę stawiamy od pięty. Ramiona pracują naprzemiennie z nogą.

 

Kij wbijamy na wysokości pięty nogi przedniej.

 

Kij wbijamy na wysokości pięty nogi przedniej.

 

Pamiętajmy aby cały ciężarem ciała opierać na kijach, aby to poczuć wykonaj ćwiczenie: wbij kije za sobą i oprzyj się całym ciężarem ciała lekko uginając ramiona w łokciach.

 

Dominik Omiotek, fizjoterapeuta:

„Waga, a w szczególności nadwaga, jest bardzo ważnym czynnikiem, na który musimy zwrócić uwagę podczas dobierania dla nas odpowiedniej aktywności fizycznej. Bieganie przy nadmiernej masie ciała może okazać się bardzo niebezpieczne, gdyż na nasze ciało podczas każdego zetknięcia się stopy z podłożem działają bardzo duże siły. Te powtarzane, duże obciążenia mogą być przyczyną poważnych urazów bezpośrednich, takich jak skręcenia, zwichnięcia czy nawet złamania. Przenoszenie dużych obciążeń niekorzystnie wpłynie również na plecy, w których mogą pojawić się nagłe, doskwierające bóle. Może to również spowodować powstanie napięć w odcinku szyjnym, a w konsekwencji do bólów i zawrotów głowy.”

***

Partnerem cyklu „Nie daj się kontuzjom i trenuj bezpiecznie!” jest Gothaer Towarzystwo Ubezpieczeń (https://www.gothaer.pl/), które oferuje ubezpieczenie „GoVital” (www.govital.pl), stworzone z myślą o osobach, którym zależy na sprawnym powrocie do zdrowia i sprawności fizycznej po nieszczęśliwych wypadkach, w tym kontuzjach odniesionych podczas amatorskiego uprawiania sportu.

Fit & Eat

Ostatnio dodane artykuły