Dolegliwości okresu ciąży – jak z nimi walczyć?

Ciąża to dla większości kobiet stan wyczekiwany, jednak często nawet przy prawidłowym jej przebiegu, panie odczuwają szereg dolegliwości i kłopotliwych objawów. Niektóre z nich pojawiają się tak często, że są nawet uważane za zjawisko normalne, świadczące o ciąży.

Objawy takie, jak nudności i wymioty, zaparcia, zgaga, wzdęcia czy gazy, są powszechne u ciężarnych, ale niewiele z nich zdaje sobie sprawę, że można im przynajmniej częściowo zapobiegać poprzez odpowiednie sztuczki dietetyczne.

Jednym z częściej występujących dolegliwości są nudności i wymioty. Uważane są one również za najbardziej utrudniające codzienne funkcjonowanie. Często są to pierwsze zauważalne symptomy zajścia w ciążę. Spowodowane są one przede wszystkim zmianami hormonalnymi, pojawiającymi się w już pierwszych dniach ciąży oraz zmniejszoną aktywnością przewodu pokarmowego. Mogą występować o każdej porze dnia, jednak najczęściej doskwierają kobietom w godzinach porannych. Czynnikami stymulującymi powstawanie nudności mogą być różne zapachy, również takie, które były wcześniej tolerowane przez kobietę, jak np. drażniące działanie dymu tytoniowego czy zapach kawy. W terapii żywieniowej należy przede wszystkim uregulować ilość i częstość posiłków. Powinny być one rozłożone na 5-6 w ciągu dnia, spożywane w małych objętościach. W przypadku, gdy występują poranne mdłości można rozważyć spożywanie pierwszego posiłku jeszcze w łóżku. Wskazane są produkty suche, takie jak: pieczywo chrupkie, suchary, wafle ryżowe, a także ciepłe mleko bądź woda. W przypadku, kiedy dolegliwości występują w środku dnia, w szczególności po posiłkach, wówczas korzyść przynieść może podgryzanie płatków migdałowych, suchych przekąsek lub popijanie wody z imbirem. Płyny należy pić małymi łykami, między posiłkami. Najlepsze wydają się być wody nisko- i średniozmineralizowane. Kolacja powinna opierać się na produktach białkowych, takich jak: nabiał, chuda wędlina czy jajka. Produkty wysokoprzetworzone, o intensywnych zapachach i smakach, cytrusy, używki (kawa, herbata, dym tytoniowy) dodatkowo mogą nasilać mdłości, dlatego warto je wyeliminować z diety, jak i również z otoczenia.

Kolejną, częstą dolegliwością okresu ciąży, jest zgaga. W jej terapii również zalecane są małe objętościowo, regularne posiłki. Istotne jest, aby bezpośrednio po nich nie przyjmować pozycji leżącej, a kolację spożywać na około 3 godziny przed snem. Należy spożywać potrawy o umiarkowanej temperaturze, powoli i dokładnie przeżuwać. Wystrzegać się należy produktów wysokoprzetworzonych, tłustych, smażonych, ostro przyprawionych, nierozcieńczonych soków owocowych, napojów gazowanych i słodyczy. Kobieta ciężarna nie powinna też spożywać kawy. Wskazana po posiłkach jest lekka aktywność fizyczna np. w formie spaceru.

Wzdęcia, czyli nadmierna produkcja gazów jelitowych, powodują uczucia dyskomfortu, takie jak: bolesne uczucia pełnego brzucha, kurcze jelit, przelewanie w jamie brzusznej, odbijanie, uczucie rozpierania, a także wydzielania wiatrów. Produkty wzdymające to przede wszystkim suche nasiona roślin strączkowych, cebula, czosnek, mleko, warzywa kapustne, szparagi lub świeże pieczywo razowe. W zapobieganiu wzdęciom przydatnych jest kilka wskazówek:

  • regularne posiłki o małej objętości, dokładnie przeżuwane, spożywane powoli i w spokoju,
  • eliminacja z diety produktów wzdymających bądź odpowiednia ich obróbka kulinarna (np. moczenie nasion roślin strączkowych przed gotowaniem, w celu pozbycia się z nich związków gazotwórczych),
  • ograniczenie spożycia węglowodanów prostych (miód, słodycze, słodzone napoje, suszone owoce),
  • unikanie przypraw korzennych,
  • polecane jest dodanie do dań kopru włoskiego, kminku czy picie rumianku.

Ciężarnym często doskwierają również zaparcia, które wykazano, że występują u nawet u 16-39% kobiet. Terapia żywieniowa zaparć polega na zwiększeniu w diecie błonnika pokarmowego oraz związków, takich jak: sorbitol, laktuloza bądź gliceryna. Rekomendowane jest spożywanie błonnika pokarmowego w ilości 25-30 g na dobę, w postaci owoców, warzyw, płatków zbożowych, pełnoziarnistego pieczywa czy suszonych owoców. Należy unikać białego pieczywa, makaronów, ziemniaków oraz używek (np. kawy). Zaleca się wypijanie ok. 10-12 szklanek płynów dziennie. Jeżeli brak jest przeciwwskazań, zalecane są umiarkowane, odpowiednie do okresu ciąży ćwiczenia fizyczne.

Ważne jest, aby okres ciąży był czasem spokojnego i przyjemnego oczekiwania na narodziny dziecka, dlatego należy starać się eliminować wszelkie dolegliwości ciążowe. Warto wiedzieć, iż poprzez odpowiednią dietę i „sztuczki żywieniowe” można wyeliminować niektóre objawy albo, chociaż je ograniczyć.

Fit & Eat

Ostatnio dodane artykuły