Dlaczego nie liczymy kalorii?

Najnowsze badania prowadzone nad odchudzaniem (gubieniem tkanki tłuszczowej) osób otyłych i mających nadwagę, które sklasyfikowane są przez WHO czynnikiem BMI powyżej 25, a tkanki tłuszczowej powyżej 25% masy ciała, dowodzą, że sama ilość   spożywanych kalorii w ciągu dnia nie jest najważniejszym czynnikiem warunkującym powodzenie w procesie odchudzania.

Niestety statystyki pokazują, że bilans kalorii spożywanych w ciągu dnia traktowany jest ciągle przez pacjentów i dietetyków, jako najważniejszy czynnik, o który opierają (układają) i sprawdzają prawidłowo zbudowaną dietę redukcyjną, czyli odchudzającą.

Warto przypomnieć, że 1kcal to energia równa ( ilości ciepła potrzebnej do podgrzania, pod ciśnieniem 1 atmosfery, 1g czystej chemicznie wody o 1°C od temperatury 14, 5 °C do 15, 5 °C.

 

1 cal = 4, 1855 J

 

Informuje nas o przybliżonym zapotrzebowaniu na energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania pod warunkiem, że uwzględnimy swój wiek, wagę, wzrost oraz aktywność fizyczną. I NIC WIĘCEJ!

Doświadczenia dowodzą, że tylko diety budowanie w oparciu o wyliczenia poszczególnych wartości odżywczych, czyli:

  • węglowodany- o niskim ładunku i indeksie glikemicznym,
  • białka- o pełnym spektrum aminokwasów,
  • tłuszcze - wielonienasycone o proporcji Omega 3 do Omega 6 od 1-1 do 1-6,
  • oraz uwzględniające aktywność fizyczna, wiek oraz predyspozycje genetyczne pacjentów


przynoszą najlepsze rezultaty oraz gubienie w największym procencie tkanki tłuszczowej przy zachowaniu garnituru mięśniowego i kostnego nie powodując osłabienia aktywności fizycznej i umysłowej w ciągu dnia.

Dla przykładu diety redukcyjne oparte tylko o bilans kalorii spożywanych podczas doby spowodowały mniejszą utratę tkanki tłuszczowej, a większą utratę wagi całkowitej kosztem zgubienia garnituru mięśniowego i kostnego. Spowodowało to duże obniżenie aktywności fizycznej, umysłowej i poprzez nadmierne odwodnienie zmieszenie elastyczności  skóry, a u osób aktywnych fizycznie zwiększenie ryzyka odniesienia kontuzji aparatu ruch np: kolan, kręgosłupa, ścięgien oraz gorszą regenerację całego organizmu.

Wszystko to dlatego, że tylko dobrze dobrane składniki odżywcze, mikro i makro elementy diety, będące w posiłkach, determinują lepszą reakcję organizmu na proces odchudzania. Objawia się to:

  • Stałym poziomem cukru we krwi;
  • Zwiększeniem zapasów glikogenu w mięśniach i w wątrobie
  • Lepszą praca receptorów hormonalnych;
  • Poprawą pracy(perystaltyki) jelit
  • Zwiększeniem bariery immunologicznej, czyli odporności organizmu;
  • Szybszą regeneracją komórek;
  • Przyspieszeniem metabolizmu;
  • Lepszą absorpcją składników odżywczych;


Warto więc zapamiętać, że głodzenie się i liczenie samych kalorii spożytych w ciągu dnia nie poprawi naszych sylwetek i kondycji, a może poważnie zaburzyć pracę naszego organizmu i w dłuższej perspektywie stosowania doprowadzić do nieodwracalnych zmian zdrowotnych.

Fit & Eat

Ostatnio dodane artykuły