Dieta - bo nie tylko trening się liczy

Dlaczego dieta jest taka ważna podczas treningu?

Dieta jest niezbędnym elementem podczas uprawiania sportu. Odpowiednio zbilansowana dieta ma za zadanie dostarczenie naszemu organizmowi odpowiedniej ilości kalorii oraz substancji odżywczych. Należy również pamiętać, że do każdego rodzaju treningu dieta będzie inna. Jeżeli sami nie umiemy skomponować sobie odpowiedniej diety, warto skonsultować się z trenerem lub specjalistą żywieniowym. Takie osoby na pewno pomogą nam dostosować nasze posiłki w odpowiednich proporcjach i częstotliwościach, w zależności od ćwiczeń, które wykonujemy.

Bez diety nie ma efektów

Badania jednoznacznie wskazują, że sam trening, nawet najbardziej wyczerpujący, nie pomoże nam stuprocentowo pozbyć się nadwagi. Dużym problemem jest fakt, że wiele ludzi, szczególnie zaczynających swoją przygodę ze sportem, nie wie, ile i jak trzeba ćwiczyć, żeby bezpowrotnie stracić na wadze. Jeżeli zależy ci na stracie kilogramów, obowiązkowo należy przestrzegać odpowiednio zbilansowanej diety. Dobrze dobrana dieta to ponad połowa sukcesu, a przy treningu redukcyjnym może poprawić nasze efekty nawet o 80%.

Czy posiłek po treningu jest potrzebny?

Spożywanie posiłków po treningu jest bardzo ważne, ponieważ pozwalają one uzupełnić nasze zapasy energetyczne, zapoczątkować procesy regeneracyjne i przeciwdziałać uszkodzeniom naszych mięśni. Niestety wiele osób uprawiających sport lekceważy posiłek zaraz po treningu, a to przekłada się na nie najlepsze wyniki lub ich zupełny brak. Przestrzeganie diety i prawidłowego odżywiania wpływa na prawidłowy rozwój organizmu i wywiera zasadniczy wpływ na osiągane wyniki sportowe. Osoba, która pozbawiona jest odpowiedniego zapasu substancji energetycznych lub wody, może mieć problemy na treningu z siłą, szybkością i wytrzymałością. Ponadto brak odpowiedniej dawki kalorii może powodować, że organizm szybciej będzie się męczył, przez co będzie bardziej podatny na kontuzje i urazy. Pamiętajmy, że odpowiednio zbilansowana dieta ma decydujący wpływ na efekty naszego treningu.

Jak dostosować dietę do treningu?

Niestety nawet najbardziej wymagające i regularne treningi nie pomogą nam pozbyć się wszystkich zbędnych kilogramów, jeśli nie połączymy ich z odpowiednią dietą. Co w takim razie powinniśmy jeść, żeby nasza praca nie poszła na marne? Najważniejsze, co trzeba zapamiętać, to to, że różnica pomiędzy dietą dla osób ćwiczących tylko 1 raz w tygodniu, a trenujących co dziennie, polega na ilości spożywanych kalorii. Przeciętne zapotrzebowanie energetyczne dorosłego człowieka to około 1500 - 3000 kalorii dziennie. Główna zasada utrzymania diety jest prosta - im więcej trenujemy, tym zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta, co oznacza, że musimy zjeść więcej. Natomiast przy mniejszym wysiłku warto ograniczyć kaloryczność i spożywane posiłki. Kolejną bardzo ważną wskazówką jest to, że przy treningach należy jeść mniej, ale za to często i regularnie. Najlepiej spożywać cztery - pięć posiłków dziennie, w odstępnie około 3 godzin i kategorycznie zrezygnować z wieczornego i nocnego podjadania.

Fit & Eat

Ostatnio dodane artykuły