Chory nie znaczy nieaktywny - choroby a ćwiczenia / czy można?

Prawdą jest, że regularne ćwiczenia wzmacniają układ odpornościowy sportowców, jednak nawet oni nie mogą się czasem uchronić przed mniej lub bardziej poważną chorobą. Co zrobić jeśli złapie Cię przeziębienie i nie jesteś pewny czy możesz sobie pozwolić na trening? Co, gdy Twoje serce nie jest w najlepszej kondycji? Okazuje się, że w pewnych przypadkach należy odpocząć, natomiast w innych aktywność fizyczna jest jak najbardziej wskazana.

Przeziębienie

Badania naukowe wykazują, że w niektórych okolicznościach ćwiczenia fizyczne mogą przyspieszyć powrót do zdrowia, natomiast w innych mogą spowodować pogłębienie się choroby. Każdy sportowiec powinien znać swój organizm na tyle dobrze, żeby wiedzieć na ile może sobie pozwolić, a kiedy powiedzieć pas. Pomocna jest w tym tzw. „metoda szyi”. Jeśli czujemy, że coś niedobrego dzieje się z naszym ciałem, mamy gorączkę, bolą nas mięśnie lub kaszląc uciska nas w klatce piersiowej to kategorycznie należy zrezygnować z treningu. W takiej sytuacji konieczna jest przerwa do momentu pełnego wyzdrowienia, a pierwszy tydzień ćwiczeń po chorobie nie powinien być intensywny. Jeżeli natomiast objawami choroby są katar, ból gardła czy przytkane zatoki to możemy pozwolić sobie na trening i może on przyspieszyć powrót do zdrowia. Powinno się wtedy jednak wykonać lżejszy zestaw ćwiczeń, pić więcej wody i robić dłuższe przerwy.

Sport w leczeniu cukrzycy

Cukrzyca jest ciężką i niestety coraz częściej spotykaną chorobą, która wymaga szczególnej kontroli swojego organizmu. Jej leczenie bazuje przede wszystkim na trzymaniu odpowiedniej diety i przyjmowaniu lekarstw. Cukrzykom coraz częściej zaleca się także aktywność fizyczną ponieważ sport pozwala na obniżenie poziomu glukozy we krwi, zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę oraz zmniejsza jej zapotrzebowanie dzięki czemu możliwe jest zmniejszenie dawki stosowanych leków. Sport dodatkowo poprawia pracę serca i sylwetkę, a co za tym idzie, wpływa na lepsze samopoczucie. Należy jednak pamiętać, że rodzaj ćwiczeń powinien być wcześniej dokładnie skonsultowany z lekarzem. Osoby chore powinny trenować o stałych godzinach, a przed wysiłkiem zjeść posiłek bogaty w węglowodany. Cukrzykom zaleca się sporty, które nie powodują gwałtownego wysiłku i skoków ciśnienia. Najlepszym wyborem będą biegi długodystansowe, pływanie lub jazda na rowerze. Treningi diabetyków powinny zajmować około 30 minut i mogą być wykonywane do 5 razy w tygodniu.

Wysiłek fizyczny receptą na nadciśnienie

Osoby cierpiące na nadciśnienie również powinny wybierać sporty wytrzymałościowe jak bieganie czy jazda rowerem. Mogą też spokojnie uczestniczyć w grach zespołowych jak koszykówka czy piłka nożna pod warunkiem, że gra toczy się na zasadach towarzyskich i nie wyzwala poczucia rywalizacji i agresji. Chorym zabrania się jednak takich dyscyplin jak podnoszenie ciężarów, ćwiczenia na siłowni czy sporty walki. Prowadzą one do niekontrolowanego wysiłku, który może się negatywnie odbić na zdrowiu. Uprawianie sportu prowadzi do zmniejszenia ilości krążącej krwi podczas treningu, co wywołuje obniżenie ciśnienia. Regularny wysiłek fizyczny redukuje także masę ciała, która również wpływa na wysokość ciśnienia.

Sport to zdrowie

W zdecydowanej większości przypadków sprawdza się stare przysłowie mówiące o tym, że „sport to zdrowie”. Trzeba jednak zawsze pamiętać, że należy trenować z głową, a w niektórych przypadkach być pod ścisłą kontrolą lekarza. Dzięki odrobinie starań i kontroli można wyciągnąć ze sportu same korzyści.

Fit & Eat

Ostatnio dodane artykuły